۰۹:۱۴ ۱۴۰۳/۰۸/۰۳
«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

ورود مسؤولان به چالش تامین گوشت قرمز بعد از یک ماه کمبود در بازار

به طور کلی با توجه به التهابات اخیر در بازار ارز و سکه، مسؤولان مرتبط در حوزه واردات اقلام اساسی و مایحتاج سفره مردم، باید با حساسیت بیشتری وظایف خود را دنبال کرده تا گرفتاری جدیدی در این شرایط برای مردم ایجاد نشود.
ورود مسؤولان به چالش تامین گوشت قرمز بعد از یک ماه کمبود در بازار
کد خبر:۵۹۸۶

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ در هفته‌های اخیر، اظهارنظرهای مسؤولان دولتی درباره تامین گوشت قرمز به واقعیت بدل نشده است. هرچند وزیر جهاد کشاورزی تغییر مسیر واردات را عامل کمبود گوشت قرمز گوسفندی تنظیم بازار اعلام کرده بود اما به نظر می‌رسد، باید تمام ابعاد این چالش بررسی و رفع شود، چه بسا این وضعیت، سردرگمی و نگرانی‌های بیش‌تری در میان مردم ایجاد کرده است.


در ماه‌های گذشته، هر کیلوگرم گوشت قرمز گوسفندی تنظیم بازاری ۳۱۶ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت گوساله تنظیم بازاری ۲۹۹ هزار تومان با کیفیت مناسب در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار در دسترس بود اما اکنون بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد که طی چند هفته اخیر، جریان تامین گوشت قرمز یارانه‌ای (گوشت گوسفندی تنظیم بازار) در کشور تقریبا قطع شده و اکثر فروشگاه‌های زنجیره‌ای خالی از گوشت قرمز گوسفندی هستند. 
 
عرضه گوشت قرمز تنظیم بازار با تفاوت قیمت چشمگیر ۵۰ درصدی  که با قیمت گوشت در بازار آزاد دارد، نظر بسیاری از مردم، به ویژه اقشار متوسط و ضعیف جامعه را به خود جلب کرده اما بر اساس اطلاعات به دست آمده، وزارت جهاد کشاورزی به دنبال انتقال گوشت قرمز تازه تنظیم بازاری از ارز ترجیحی به تالار دوم ارزی است.


با این کار بر آورد شده که قیمت گوشت تنظیم بازار گوسفندی از هرکیلوگرم  ۳۱۵ هزار تومان به ۴۱۵ تا ۴۵۰ هزار تومان افزایش یابد که با توجه به شناور بودن قیمت ارز تالار دوم و افزایش قیمت روزانه‌ای که دارد، قیمت این محصول نیز عملا شاهد نوساناتی خواهد بود.


این درحالی است که بر اساس برخی شنیده‌ها، مافیای دام تصمیم به افزایش قیمت ۱۰۰ هزار تومانی در هر کیلوگرم گوشت تنظیم بازار گرفته‌ و همین موضوع نیز عامل اصلی این اتفاق است. 

 

سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور

سرانه مصرف گوشت قرمز در دنیا ۱۴ کیلوگرم و در ایران  پایین‌تر است که با این تغییرات، سرانه مصرف گوشت کمتر نیز خواهد شد و می‌تواند بر سلامت جامعه نیز تاثیرگذار باشد.


تغییر مسیر واردات عامل گرانی موقت گوشت قرمز؟ 

روز گذشته بعد از پیگیری‌های رسانه‌ای، غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه جلسه هیات دولت، در خصوص دلایل کاهش عرضه گوشت قرمز تنظیم بازاری گفت: «با تغییر مسیر حمل‌ونقل، وقفه چندانی در توزیع ایجاد نخواهد شد و از همان روز اول مشکلات پیش‌بینی شده بود و علی‌القاعده چند روزی بیشتر نخواهد بود و اصولا نباید تغییر مسیر احساس شود.»


نوری قزلجه گفت: «با توجه به تغییر مسیرها، تغییرات جزئی در بحث قیمت خواهیم داشت. هر چند سعی‌ می‌شود که نوسانات به بازار خرده‌فروشی نکشد.»


وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه گوشت یارانه‌ای دوباره به فروشگاه‌های زنجیره‌ای برمی‌گردد، گفت: «دلیل توقف در عرضه این محصول، مشکلات موجود در حمل‌ونقل هوایی بود که با تغییر آن به حمل زمینی مشکل برطرف می‌شود.»


وعده معاون وزیر برای حل مشکل کمبود گوشت قرمز ظرف یک‌ماه 

در همین رابطه روز اول آبان‌ماه، احمد خانی‌نوذری، معاون بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که چالش‌های عرضه گوشت قرمز تنظیم بازاری برطرف می‌شود، گفت: «ارز مورد نیاز واردات گوشت تا پایان سال تامین شده و با تعامل بانک مرکزی مشکلی در این رابطه وجود ندارد.»


خانی نوزری  در ادامه افزود: راه‌های واردات جایگزین برای دام سبک در نظر گرفته شده و ظرف یک‌ماه، مشکلات به وجود آمده، برطرف می‌شود.»


همچنین پیگیری خبرنگار اقتصاد معاصر از مراجع مطلع نشان می‌دهد، در یکی دو هفته اخیر مسیر هوایی واردات گوشت قرمز گوسفندی از مغولستان و استرالیا محدود شده است. این درحالی بوده که برخی فعالان اقتصادی، راه‌های جدید واردات از مسیر زمینی روسیه را ایجاد کرده و بر این اساس تا یک هفته آینده نخستین محموله‌های گوشت قرمز گوسفندی از مبدا روسیه به کشور می‌رسد.


هرچند اختلال در مسیر هوایی واردات گوشت قرمز گوسفندی در یک الی دو هفته اخیر، حواشی را به دنبال داشته اما عرضه گوشت قرمز از حدود یک‌ماه قبل با چالش روبه‌رو مواجه شده و عملا کمبود در فروشگاه‌های عرضه‌کننده، مشهود بوده است.


بر این اساس، مدل ثبت سفارش و تخصیص ارز به گروه‌های مختلف واردکنندگان در تامین حداکثری گوشت قرمز موثر بوده است. هر چند ضریب این عامل در دو ماه گذشته، آنچنان مشهود نبود اما بعد از محدودیت در واردات گوشت از مسیر هوایی، موضوع عدم تخصیص به موقع ارز ترجیحی  برای واردات این محصول، بار دیگر سرباز کرده و چالش مذکور را تشدید کرده است.


به طور کلی با توجه به التهابات اخیر در بازار ارز و سکه، مسؤولان مرتبط در حوزه واردات اقلام اساسی و مایحتاج سفره مردم، باید با حساسیت بیشتری وظایف خود را دنبال کرده تا گرفتاری جدیدی در این شرایط برای مردم ایجاد نشود.

ارسال نظرات